Laurianul nu e un liceu, e o familie!

Ziua internaționala a Filosofiei în Laurian

Anul acesta Sophia a trecut și pe la noi. A bătut în ușa inimii noastre, iar noi i-am deschis cu drag. Joi, 15 noiembrie, Sophia a petrecut câteva ore împreună cu noi. Ne-a dăruit acadele cu răvașele împărăției sale, ne-a îndulcit și ne-a deschis unii către alții, cu siguranță, și, de ce nu, poate a strecurat în conștiințele noastre un strop din lumina sa.  Sophia ne-a inspirat să lansăm Pagina de filozofie-„EU și SOPHIA”, să avem un spațiu în care să ne manifestăm spiritual. În acest spațiu sunteți invitați toți cei inspirați și care considerați că aveți de spus ceva colegilor și prietenilor voștri. În întâlnirea cu Sophia noi i-am oferit Salutul nostru, și trebuie să remarc salutul minunat al unui grup de fete din clasa a XII-a H, dar și al elevilor entuziaști din clasa a XII-a E. Atât de bine au scris fetele de la XII H, încât cineva, un hoț de de frumos, le-a sustras  pe la amiază opera, precum și acele colorate ale profesorului de filozofie. Sophia ne-a îndrumat către un site unde am putut viziona online filmul Socrate. Sophia a plecat  de la noi spre seară, iar noi îi mulțumim frumos pentru darurile pe care ni le-a oferit și de asemenea îi mulțumim pentru îngerul cunoașterii pe care l-a lăsat cu noi pentru a -i suplini lipsa.

Anul  I     Numărul 1      noiembrie 2012

C. N. „A.T. LAURIAN”     Botoșani

 Pagina de filozofie

EU și SOPHIA

a.15 noiembrie 2012 –

Ziua Internațională a Filosofiei

În fiecare an, în luna noiembrie, la invitația lansată de UNESCO, se celebrează „Ziua Internațională a Filosofiei”. Ea a fost stabilită în ziua de naștere a celebrului filosof  grec Socrate, o zi inevitabil aproximativă, dacă ținem cont că această personalitate emblematică și cvasi-legendară a trăit în secolul V, î.H.. Calendarele îi dedică diverse date (15, 17,18,21) dar toate gravitând în cea de-a treia săptămână a lunii noiembrie. Cu această ocazie se desfășoară diferite activități, prin care se dorește atragerea atenției asupra utilității filosofiei  în constituirea  OMULUI din om.

b. Argument

Această Pagină de filozofie este o idee. O idee care poate avea un trup și poate umbla prin lume.

c.Dragostea ca precondiție a filosofiei

„Nu citi ce nu-ti place. Filosofia e liberă de obligații. Frumusețea ei e că se poate începe de oriunde. Nu e o știință și n-are nici măcar o definiție. Îți place Descartes? Începe cu Descartes. Te pasionează problema devenirii? Începe cu ea. Dar să știi că începi. Ce e filosofia, asta ai să o înveți pe drum. Căci pleci acum, pleci spre o lume pe care o poți găsi de oriunde ai pleca. NU există cale regală pentru matematici, spune Euclid unui rege; dar tocmai că există, si pentru matematici si pentru știință: e calea regală a rațiunii, calea logicității. Nu se poate învăța matematica decât într-un fel, iar asta înseamnă calea regală. Dar filosofia nu are așa ceva. Ea se poate învăța de oriunde, căci n-are calea regală a rațiunii, ci căile neștiute ale inimii.

De aceea, nu veni aci fără dragoste. Cartea nu e un pensum , iar fără dragoste nu face nimeni cultură si, în orice caz, filosofie Evident, sunt atâția erudiți vrednici, frați ai fiului risipitor, care fac cultură fără dragoste. Dar vehiculează noțiuni, mai degrabă decât fac cultură.

De aceea, nu citi pe Kant. Știu totuși că, până la urmă, trebuie citit Kant. Și chiar că trebuie citit de mai multe ori. Dar astăzi nu-l citi. Fă ce-ți place. Iar dacă-ți place filosofia, vei găsi cândva pe Kant. Nu-l vei găsi?Nu ți-a plăcut filosofia.” (Constantin Noica, Jurnal filosofic)

 

d. Filozofie si religie

„ Târziu de tot Te-am iubit, O, Tu, Frumuseţe atât de veche, şi totuşi atât de nouă, târziu de tot Te-am iubit. Şi iată că Tu Te aflai înlăuntrul meu, iar eu în afară, şi eu acolo, în afară, Te căutam şi dădeam năvală peste aceste lucruri frumoase pe care Tu le-ai făcut, eu, cel lipsit de frumuseţe. Tu erai cu mine, dar eu nu eram cu Tine; mă ţineau departe de Tine acele lucruri care, dacă n-ar fi fost întru Tine, nici n-ar fi existat. M-ai chemat şi m-ai strigat şi ai pus capăt surzeniei mele. Ai fulgerat şi ai strălucit, şi ai alungat orbirea mea; ai răspândit mireasmă şi eu am inspirat, şi acum Te urmez cu înfocare; am gustat din Tine şi acum sunt înfometat şi însetat după Tine; m-ai atins doar şi m-am şi aprins de dor după pacea Ta.”(Sf. AugustinConfesiuni)

e. Filozofie și literatură

„Dintre organele omului, mai presus de toate este rațiunea, iar omul nu poate, nu trebuie să renunțe la ea, căci viața lumii este lucrarea oamenilor călăuziți de rațiune. Buna înțelegere a oamenilor se va realiza nu prin refuzul rațiunii, ci prin recunoașterea de către toți a legilor ei”.(Lev Tolstoi- Despre Dumnezeu și om Din Jurnalul ultimilor ani)

 f. Dicționar

sophia-înțelepciune, înțelepciune teoretică

Semnificația originară a cuvântului îl leagă de meșteșug, măiestrie(Homer,Hesiod). Heraclit referindu-se la sophia lui Pitagora o numea „grămadă de cunoștințe” și „înșelătorie meșteșugită”. Platon operează o distincție implicită între adevărata sophia, care formează obiectul filozofiei și care trebuie identificată cu adevărata cunoaștere, și, pe de altă parte, falsa sophia practicată de profesioniști, de sophistes. Pentru Aristotel sophia este suprema virtute intelectuală, deosebită de phronesis sau înțelepciunea practică și identificată de asemenea, cu metafizica. (Francis PetersTermenii filosofiei grecești)

 

g. Anecdotă

 Într-o zi filosoful grec Diogene se apropie de o statuie şi, spre surprinderea trecătorilor, îi ceru statuii de pomană. Unul dintre cei prezenţi, îşi exprimă mirarea:
– Păi crezi că o statuie îţi poate da bani? – Nu, – a răspuns filosoful.
– De ce îi ceri, dar?
– Pentru a mă obişnui cu refuzul, – a răspuns Diogene.      

                                         

Cu drag,

Prof. Ciobanu Radu

One response

  1. Ioana Iuliana

    Felicitari pentru toate activitatile din cadrul Zilelor Liceului, dar in special pentru aceasta si idea de a darui acadele cu ravase…

    Noiembrie 19, 2012 la 17:22

Lasă un răspuns

