Laurianul nu e un liceu, e o familie!

Școala altfel, 2012, Laurian: „Paşaport pentru succes”

Marţi, 3 aprilie 2012

1. Titlul Proiectului: „Paşaport pentru succes”
▪ Grup ţintă: elevi din clasele IX – XII
2. Tipul activităţii: autocunoaştere şi dezvoltare personală
3. Locul desfăşurării: Amfiteatru
4. Obiectivele urmărite:
– autocunoaşterea şi descoperirea de către elevi a propriilor interese, aspiraţii şi a potenţialului de care dispun pentru a-şi defini propria identitate;
– exersarea abilităţilor de comunicare/autoprezentare;
– clarificarea valorilor la care se raportează atunci când se proiectează în viitor.

5. Modalităţi de evaluare a activităţilor:
▪ Exerciţii de reflecţie: a. Un lucru nou învăţat; b. Un comentariu; c. O întrebare.

6. Aspecte pozitive:
Elevii:
▪ au conştientizat importanţa învăţării experienţiale, a învăţării prin interacţiune şi prin cooperare;
▪ au învăţat că un stil de gândire pozitiv, optimist, tolerant poate face diferenţa critică dintre succes şi eşec;
▪ şi-au format abilităţi de lucru în echipă;
▪ au primit informaţii despre cele cinci chei ale succesului: cheia încrederii, cheia persistenţei, cheia organizării, cheia colaborării şi cheia rezilienţei emoţionale.

7. Aspecte negative:
▪ Resursele materiale (coli de flipchart, coli A4 albe şi colorate, markere, post-it-uri, sfoară etc.) au fost achiziţionate din buzunarul propriu, iar lucrul acesta este stresant.
8. Exemple de bună practică:
▪ „Copacul aşteptărilor”: Fiecare elev şi-a notat pe câte un post-it aşteptările faţă de activitate.

▪ „Cheile succesului”
S-au definit conceptele de „succes” şi „autoeficacitate”. S-a evidenţiat faptul că elevii care au autoeficacitate ridicată vor anticipa succesul în faţa unor sarcini dificile şi se vor concentra asupra lor pentru a le duce la bun sfârşit. Cei care au o autoeficacitate scăzută vor fi ezitanţi, anticipând eşecul.
Altfel spus, nu numai bagajul de cunoştinţe, aptitudinile, abilităţile şi deprinderile formate contribuie la rezolvarea diverselor sarcini de învăţare, ci şi autoeficacitatea, motivaţia pentru succes, autoreglarea sau dozarea efortului şi autoprogramarea mentală pozitivă (anticiparea succesului).

▪ Autoprezentare: „Portretul meu”
S-au distribuit tuturor participanţilor câte o foaie A4 şi un pix. Fiecare şi-a personalizat foaia, scriindu-şi mai întâi numele, apoi, informaţii despre el/ea, pe care le-a comunicat celorlalţi: propriile puncte tari şi slabe, capacităţi, interese, dorinţe, aspiraţii etc., realizându-şi, astfel, propriul portret.
Fiecare elev şi-a lipit foaia pe perete, apoi a fost invitat să analizeze portretele celorlalţi. S-au purtat discuţii, în grup, în legătură cu prezentarea fiecărui participant (dacă a spus multe despre el sau dacă a întâmpinat dificultăţi să vorbească despre propria persoană, dacă i-a fost greu să-şi arate sentimentele, dacă a folosit mult spaţiu sau puţin în elaborarea prezentării, dacă scrisul este mic sau mare etc.).

▪ „Sforile care mă ţin”
Prin acest exerciţiu s-a urmărit identificarea şi clarificarea elementelor inhibitoare în a lua iniţiativa, în a acţiona. Acestea au fost scoase la suprafaţă prin tehnica legării cu sfoară, care a fost tăiată de către fiecare participant în momentul în care a găsit soluţii pentru depăşirea situaţiei.
Concluziile exerciţiului: Fiecare dintre noi se simte blocat, uneori, în ceva şi nu acţionează. Important este să identificăm aceste elemente care ţin de încrederea în noi, de autoexplorarea temerilor şi anxietăţilor proprii, să învăţăm strategii de trecere de la un comportament autoprogramat pe eşec la un comportament autodeterminat pe succes.

▪ „Spate în spate”
Exerciţiul a urmărit conştientizarea importanţei comunicării nonverbale de tipul “face to face” în relaţiile interumane şi optimizarea comunicării verbale şi nonverbale.
Participanţii s-au împărţit în diade şi s-au aşezat pe vor două scaune, spate în spate. Timp de cinci minute, fiecare a povestit despre cea mai frumoasă experienţă a lui: o reuşită, un film preferat, o întâmplare etc. Apoi, timp de cinci minute, scaunele s-au aşezat faţă în faţă, iar participanţii şi-au povestit reciproc despre cea mai reuşită experienţă trăită din ultima săptămână.

▪ „La răscruce de carieră”
Exerciţiul a urmărit ca fiecare elev să identifice valorile la care se raportează atunci când se gândeşte la profesia viitoare.
S-au aşezat, în mijlocul sălii, cinci săgeţi de culori diferite, îndreptate în cinci direcţii. În dreptul săgeţilor s-au aşezat foi colorate, pe care au fost scrise următoarele valori:
– Independenţă/iniţiativă
– Putere/autoritate
– Siguranţă/stabilitate
– Ajutorarea celorlalţi
– Dezvoltare personală
Fiecare participant s-a îndreptat spre acea direcţie care corespunde nevoilor/aşteptărilor sale privind viitoarea carieră de succes.
Întrebări de personalizare:
– Care sunt valorile spre care vă orientaţi atunci când vă gândiţi la alegerea carierei?
– Ce pericole pot să apară? (anxietate, confuzie, indecizie, conflicte de alegere)
– Cum vă simţiţi când vă gândiţi la viitor?

9. Cadrele didactice coordonatoare:
▪ Profesor psiholog FLORICA PODARIU
▪ Profesor GEORGETA VASILIU

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s