Laurianul nu e un liceu, e o familie!

Ema Condurachi, absolventă a Laurianului studiază în Olanda


Preiau din Evenimentul de Botoșani un articol despre o fostă elevă a Laurianului, Ema Condurachi:
”Adeseori, statisticile agentiilor de somaj prezinta in cifre seci situatia tinerilor cu diploma universitara care ingroasa randurile somerilor in Romania. De aceea, poate, sperantele multor tineri se leaga de strainatate. Multi viseaza sa faca o facultate de top in alte tari europene, dar chiar daca au rezultate bune la invatatura nu au curajul sa faca pasii in aceasta directie. Se tem ca vor fi respinsi, se tem de sistemul de invatamant care nu prea seamana cu cel din Romania, se tem ca nu se vor adapta acolo, departe de tara si de cei dragi. Emanuela Condurachi si-a invins aceste temeri si a reusit sa fie admisa la una dintre universitatile de top europene. A terminat in 2008 Colegiul “A. T. Laurian”, la profil Matematica – Informatica- Engleza si acum este studenta in Olanda, la Erasmus University, Facultatea “Rotterdam School of Management International Business Administration” (Administrarea afacerilor internationale), facultate aflata in top 8 in Europa, in materie de business si administrarea afacerilor.

– Ce te-a determinat sa alegi o facultate din afara tarii?

– Perspectivele sunt altele in strainatate si asta o stiu acum toti tinerii care vor sa isi faca o cariera. Am vrut sa plec in alta parte. Chiar ma gandeam sa stau un an acasa, sa muncesc, sa strang bani pentru facultate. Eu vroiam sa ma inscriu la Manchester. Dar acolo trebuia sa platesc vreo 3.000-4.000 de euro si era mult pentru mine. Aici, taxa era de 1.500 de euro, daca esti dintr-o tara a UE, pentru ca altfel este mai mare.

“A fost greu la inceput”

– Ai fost printre putinii absolventi din 2008, de la “A. T. Laurian”, care au ales o facultate din alta tara…

– Multi colegi erau orientati sa plece, dar era frica. In mine nu era si acum, cand ma uit inapoi, chiar ma gandesc cum de nu mi-a fost frica. Pentru ca a fost greu la inceput. Mai sunt cativa colegi care au plecat. Putini …
– Ce pasi ai urmat ?
– Am fost initial la “Targul de universitati”, la Iasi. Am aplicat initial pentru o facultate din Danemarca, dar apoi m-am razgandit. Nu am vazut facultatea in top. Si asta conteaza foarte mult. Apoi am gasit pe internet facultatea asta. Mi-am depus dosarul, apoi am sustinut un test la matematica si am luat nota foarte buna.
“Eu in Olanda nu am simtit criza”
– Material, cat de greu a fost?
– Taxa de scolarizare a fost mai mare, au fost apoi cheltuieli cu transportul, cu cazarea, dar astea mai mici. Important este ca in scurt timp iti cistigi independenta financiara. Iti scoti banii de chirie, de hrana si iti mai si ramane ceva daca lucrezi. Studentii sunt angajati mult mai usor decat alti emigranti. In Olanda sunt putini romani si asta este bine. Angajatorii olandezi trebuie sa dea anuntul de angajare si doar daca nu se gaseste un olandez este dat postul unui emigrant. Dar la studenti nu este asa. Ei vor sa incurajeze tinerii sa vina sa studieze la ei. Mai mult, daca esti student si lucrezi opt ore pe saptamana, statul iti mai da o suma. Cu ce castigi pe cele opt ore lucrate pe saptamina si ce primesti de la stat iti acoperi cheltuielile. Pentru studenti transportul este gratuit in cursul saptamanii. Noi avem la facultate un birou la care mergem si ne arata toate ofertele de munca pentru studenti. In fiecare zi, la facultatea mea apar vreo cinci oferte. Nu sunt asa de bine platite, dar dupa un an, cand te angajeaza “serios”, castigi bine. Din anul doi, daca esti bun, ai note mari, sansele de angajare sunt mai mari. Eu in Olanda nu am simtit criza. Iar programul de la facultate iti permite sa lucrezi. In afara de sambata si duminica libere, mai ai o zi fara cursuri, cand poti lucra.
“La noi se dau note mari mult prea usor”
– Ce diferente ai observat intre sistemul de invatamant romanesc si cel olandez?
-In primul rand, la ei notarea este mult diferita fata de Romania. Acolo sa ai nota 9 inseamna sa fii foarte bun. Nu ploua cu 10 ca la noi. Si mai este ceva. Daca un student este prins copiind risca sa fie dat afara din facultate. Daca cineva ia lucrarea altcuiva, cum se intampla la noi, daca se iau lucrari de pe internet, risca, de semenea, sa fie dat afara din facultate. Se pune mare pret pe originalitate. Ce este inspirat de la altcineva este plagiat si te poate costa locul in facultate.
Deocamdata nu stiu daca am sa ramin in Olanda. As putea sa plec in alta tara si chiar sa revin in Romania, pentru ca sunt multe companii internationale care isi iau oameni din exterior ca manageri pentru o anumita regiune. Dar nu stiu, o sa vad. Ofertele sunt multe, posibilitatile la fel. Asta imi place in Olanda”
“In Olanda, peste 90% din cei care termina facultatea, in primul an dupa facultate isi gasesc slujbe pe domeniu. Inca din timpul facultatii reprezentantii firmelor vin si isi recruteaza studentii”
A incercat si in tara. Emanuela a avut si un plan B. Ea a dat examen si in tara. A intrat la Facultatea de Economie a Universitatii Babes-Bolyai, insa a renuntat dupa ce a fost admisa in Olanda.”

Interviu realizat de Aurora Dimitriu

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.