Laurianul nu e un liceu, e o familie!

Laurian 150: ziua gândului înalt (26 oct. 2009)

Dezbatere „Elevul de ieri şi elevul de azi”


Elevul de ieri: „încorsetat într-o ţinută impusă”, „disciplinat”, „silitor”, „conştiincios”, „fără libertate de opine”, „fără ocazii de a-şi arăta adevărata personalitate”, „îndoctrinat”, „fricos”, „tocilar”, „nescos în lume”, „captiv”, „naiv”, „lipsit de libertatea de a-şi exprima dorinţele şi aspiraţiile”, „educat”, „ascultător”, „lipsit de surse de informare”, „exagerat de cuminte”, „ateu”, „înlănţuit”, „preocupat de lectură”, „neînţeles de profesori”, „obligat să cinstească imaginea conducătorului” etc.

Elevul de azi: „cu ţinuta influenţată de modă (uneori chiar indecentă)”, „sociabil”, „libertin”, „are mai multe uşi deschise”, „liber să se exprime”, „avangardist”, „distrat”, „nepăsător”, „fumător”, „înţeles de profesori”, „mai puţin preocupat de lectură”, „sprijinit să înveţe”, „inteligent”, „nonconformist”, „violent”, „mai bine documentat deoarece are mai multe mijloace de informare”, „liber să aleagă dacă să înveţe sau nu”, „gândeşte în mod democratic”, „cu putere de convingere”, „lipsit, uneori, de educaţie”, „preocupat de internet”, „descurcăreţ”, „liber, liber, liber…”.

Elevii de ieri, lipsiţi de libertate, au învăţat să fie disciplinaţi prin constrângere, dar „s-au descurcat” şi au depăşit limitele constrângerilor acelor vremuri trăindu-şi libertatea interioară. Elevii de azi sunt liberi, dar învaţă că libertatea are limite şi că disciplina prin libertate se obţine mai greu decât disciplina prin constrângere.

Şi totuşi, deşi par superficiali, distraţi, preocupaţi mai mult de viaţa virtuală sau de modă, dacă-ţi propui să-i cunoşti cu adevărat, vei descoperi în elevii de azi nişte tineri frumoşi, responsabili, realişti, care au descoperit că a învăţa e una din marile bucurii ale vieţii.

Iată, în rezumat, câteva din gândurile exprimate de un grup de elevi de clasa a X-a, în cadrul dezbaterii „Elevul de ieri şi elevul de azi”, moderate de prof. Georgeta Vasiliu şi psiholog Florica Podariu, în „Ziua gândului înalt” (26 octombrie 2009).

2 responses

  1. alina

    Legat de lectura, ce stiu mai putin elevii este ca infomatiile pretioase nu circula liber pe internet, acelea costa bani, iar accesul la ele se face tot prin intermediul bibliotecilor.
    Biblioteca laurianului s-a metamorfozat, mi se pare ca e raft liber acolo, e un spatiu mai prietenos, …, si cred ca e important ca oamenii din interior, respectiv bibliotecarii, sa-i ghideze pe elevi in cautarea lor, oferta informationala fiind atat de mare, mediile fiind atat de diferite.

    Noiembrie 25, 2009 la 15:17

  2. alina

    si daca tot am vorbit de surse de informare, poate ar fi interesant de stiut de proiectul DIRECTORY OF OPEN ACCES JOURNALS, platforma pe care gasiti mai bine de 4000 de titluri de reviste electronice, cu acces full text, gratuit, si, cel mai important, informatii controlate stiintific.

    Noiembrie 25, 2009 la 15:30

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s