Laurianul nu e un liceu, e o familie!

Proiectul vânzărilor live (prof. Ciprian Cazacu-Hofman)

În fiecare an am de profesorat am căutat idei cât mai noi de formare pe care le-am pus în practică. Unele dintre ele s-au dezvoltat şi au înflorit altele au fost înlocuite. Proiectul vânzărilor live a rezistat şi se dezvoltă pentru că în jurul jocului se ţes elementele de fineţe a formării adolescentului.

Proiectul de vânzări live vrea să pună în valoare cunoştinţele elevilor, deprinderile acestora şi să creeze momente de reflecţie asupra atitudinii personale faţă de mediu.

Proiectul vine ca o încununare a activităţilor de formare şi scoate tot ceea ce au înţeles şi deprins până atunci, pentru a fi testaţi live, într-un mediu variabil, cu multe elemente noi sau nemaisimţite astfel, într-un mediu în care feed-back-ul imediat nu mai este nota profesorului ci comportamentul de răspuns al oamenilor la prima abordare.

Proiectul vrea să aducă în vizor pragmatismul ştiinţelor socio-umane şi al celor economice în special. Fie că e vorba de experimentarea comportamentului trecătorilor, fie că e vorba de experimentarea comportamentelor elevilor implicaţi în proiect, la urma urmei, proiectul este un experiment pentru noi toţi şi ne arată că şcoala poate fi altfel, că şcoala e acolo unde învăţăm să prindem aripi şi să ducem cu noi ceea ce am primit de la formatorii noştri.

Proiectul e complex prin simplitatea sa.

Elevii implicaţi sunt cei ai claselor a XI-a în special şi cei ai claselor a X-a. Presupune mai întâi organizarea pe grupe a elevilor, grupe care se dovedesc foarte concurenţiale. Fiecare grupă va achiziţiona o cantitate dintr-un bun pe care o va transmite altui grup spre a o vinde. Fiecare grupă va primi o cantitate de bunuri spre vânzare.

Deja în momentul primirii bunului e prima lecţie livrată, fair-play-ul în afaceri, adică, în funcţie de natura bunului primit, s-ar putea ca pe viitor să reflectezi mai bine ce tip de bun vei oferi concurenţilor spre desfacere.

Grupele împărţite pe zone în oraş vor purcede la vânzarea efectivă a bunurilor primte.

Partea cea mai importantă începe. O colegă va înregistra video abordarea clienţilor şi modul de vânzare ca material de analiză la clasă, analiză de tipul aşa da/aşa nu.

Prezentarea mesajului de vânzare trebuie să abordeze aspectul beneficiilor produsului vândut, mai mult decât avantajele şi caracteristicile. Elevii vor lucra între ei şi cu ei înşişi, cu emoţiile lor, şi nu în ultimul rând cu cunoştinţele lor despre domeniul economic şi antreprenorial cu care se vor confrunta pentru prima dată practic într-un mediu real, trăind astfel confirmarea celor învăţate.

Elevii descoperă practic elemente de psihologia consumatorului (moduri de a reacţiona diferit la vânzarea pe stradă faţă de cea din supermarket), descoperă că respectul afişat faţă de cel din faţă este cel mai important şi că ascultarea activă se învaţă şi este un atu, descoperă că cererea şi oferta îşi manifestă legităţile în negociere (că un cumpărător vrea mai mult când e ieftin şi mai puţin când se scumpeşte precum şi că, un ofertant vrea să vândă mai mult când e scump şi mai puţin când e ieftin), descoperă că, concurenţa e inerentă şi poate avea ca efecte ceva constructiv şi foarte creativ, de asemeni, vor învăţa că e de bun simţ şi chiar o necesitate pentru un ofertant să-şi determine valoarea muncii lui, că banii sunt importanţi în determinarea valorii muncii, că e esenţial să te plăteşti mai întâi pe tine ca să simţi şi să vrei să mergi mai departe în ceea ce faci.

După ce echipa termină vânzările urmează analiza la şcoală a materialului filmat când fiecare nu numai că îşi asumă comportamentul din activitatea realizată cu echipa ci urmează momentele de autoevaluare şi eventual găsirea şi acceptarea unor comportamente mai eficiente drept soluţii propriilor comportamente considerate ineficiente.

Se analizează respectarea regulilor discutate la început şi se întăreşte ideea de competiţie prin faptul că echipa care a realizat cele mai multe încasări va hotărâ ce direcţie vor avea banii tuturor echipelor, în scop caritabil bineînţeles.

Cu clasele a XI-a H, a XI-F, a X-a H, şi celelalte clase am hotărât donarea banilor colegei noastre mai mici care urmează a fi operată la inimă în această toamnă în Germania. Ideea de a dona banii care s-a născut în clasa a XI-a H este cu atât mai importantă pentru că ne aminteşte că rutina ne înstrăinează de aproapele nostru care suferă într-o tăcere asurzitoare şi ne trezeşte dorul de timpurile în care ascultatul şi auzitul erau gratuite.

Ca profesor am găsit de cuviinţă ca elevii mei să nu întindă doar o mână cu care vor da banii munciţi de parinţi, fără gust pentru ei, ci să ‚muncească’ şi să înveţe pentru viaţă.

One response

  1. Felicitari initiatorilor proiectului.
    Pe mai departe..

    August 12, 2009 la 11:21

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s